اشتباهاتِ نباید در رانندگی و نگهداری خودرو

نکات مهم در نگهداری ماشین و رانندگی

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند.
نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

2 – بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود

3 – عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
واسکازین یا روغن گیربکس نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن و سلامت قطعات گیربکس میشود.
کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد

4 – تعویض یکبار در میان فیلتر روغن
گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.
این کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود.


5 – درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی
این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.
در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

6 – پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان
چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

7 – خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک
به توصیه کارشناسان، در هنگام توقف پشت چراغ و یا ماندن در ترافیک، بهتر است دنده را خلاص کنیم.
خلاص نکردن گیربکس، باعث وارد درگیر ماندن بی مورد دیسک و صفحه، آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و… میشود.

8 – گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو
این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود.
زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس
بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

9 – ریختن آب چاه یا لوله کشی داخل رادیاتور
این کار باعث به وجود آمدن رسوب گرفتن مدار گردش آب، رادیاتور و واتر پمپ میشود.
دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده.
بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود.
فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوباتی که در ته ظرف است همراه آب وارد رادیاتور نشود.
مایع های آماده هم در بازار هست که ایضا روش اول قابل اطمینان تر است.

10 – ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور
این کار هم مثل مورد قبلی باعث رسوب گرفتن منبع ، شیلنگ ها، نازل و پمپ آب شیشه شوی میشود.
برای تامین این آب هم می‌توان از همان روش بالا استفاده کرد.

❌ مطالب مفید و مورد استفاده برای عموم را به دیگران نشر دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *