پرسش و پاسخ در مورد چند ایراد رایج خودروها

4 3
Read Time4 Minute, 52 Second

💢 در این مطلب چند ایراد رایج را که حداقل یک بار با آنها مواجه شده‌ایم، بررسی، علت‌ها و روش رفع عیب آن را ذکر خواهیم کرد.

آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان می‌دهد!

در شمعک آب خودرو اتصالی به وجود آمده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
آمپرمتر آب ایراد پیدا کرده است و اطلاعات غلط نشان می ‏دهد.
در مدار خنک کاری اتصال کوتاه پیش آمده که باید بررسی و رفع عیب شود.
درپوش رادیاتور و مخزن آسیب دیده و نشتی دارند.
درپوش‌ها محکم در جای خود قرار نگرفته‏ اند.
در مدارهای آب‏رسانی رسوبات بیش از حد باعث گرفتگی مسیرها و جلوگیری از گردش بی نقص آب شده ‏اند.

توان موتور کمتر از مقدار استانداردش است!

سوپاپ‌ها را در صورت لقی بیش از اندازه فیلرگیری کنید.
در صورتی که واشر سرسیلندر معیوب شده از جمله سوختگی، آن را تعویض کنید.
اگر سوپاپ‌ها سوخته شده بودند یا خوردگی بیش از حد داشتند، سوپاپ‌های نو را جایگزین کنید.
در صورت مشاهده عیب در رینگ پیستون‌ها که شامل فرسودگی بیش از حد و شکستگی می‌شود، آن را رفع عیب کنید.
مدارات سوخت‌رسانی موتور (انژکتورها، کاربراتور، لوله‌ها و…) را بررسی و رفع عیب کنید.
موانع ورود هوای مورد نیاز را برطرف کنید. (از جمله خرابی فیلتر هوا)
سیستم جرقه‌زنی را نیز بررسی کنید.
سیلندرها را کمپرس‌گیری کنید.
آوانس و ریتارد را تنظیم کنید.

صداهای غیرمعمول از موتور شنیده می ‏شود!

دسته‌موتورها معیوب و فرسوده شده‏ اند.
در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور، جسم خارجی وارد سیلندرها شده است که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد.
زنجیر یا تسمه دور چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل‌بادامک را بررسی کرده و اگر شل یا معیوب شده بود، نسبت به تنظیم، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.
لقی بین اسبک‏ها و انت‌های ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر تنظیم کنید.
گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقان‌های میل‌لنگ ‌‌یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه می‌گیرد. دیگر متعلقات متصل به پیستون‌ها را نیز بررسی کنید.

موتور توسط استارت می‏ چرخد ولی روشن نمی ‏شود!

در صورت ظاهر‌شدن جرقه در سر شمع‌ها نسبت به بررسی دهانه پلاتین و اتصالات آن و خازن دلکو و کوئل اقدام و رفع عیب کنید. پلاتین را تنظیم کرده و خازن دلکو را در صورت ضعیف شدن، تعویض کنید.
در صورتی که اطمینان حاصل کردید در مسیر ارسال سوخت به سیلندرها نقصی به وجود آمده، قسمت‌های سوخت‌رسانی و کاربراتور را مورد بررسی قرار دهید.
در خودروهای کاربراتوری اگر سوخت بیش از اندازه به موتور برسد، نقص از فلوت‌کردن کاربراتور است که باید نسبت به تعویض شناور اقدام کنید.

موتور بیش از حد روغن کم می ‏کند!

روغن استفاده شده بسیار رقیق و ناکارآمد است. از روغن غلیظ‌تر استفاده کنید.
کاسه نمد میل لنگ معیوب است.
واشر پیچ زیر کارتر فرسوده شده و نشتی دارد.
واشر فیلتر روغن کارآیی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
واشر پمپ بنزین خراب شده و نشتی دارد.
واشر زیر سینی جلو میل لنگ را بررسی و رفع عیب کنید.
کاسه نمد گلویی دلکو را بررسی کنید.
واشر درپوش سوپاپ‌ها را از نظر نشتی مورد بررسی قرار دهید.
اگر دودی سیاه و غلیظ که نشان از سوختگی روغن است از اگزوز خارج شد، ایراد از خرابی رینگ پیستون‌هاست که نتوانسته‌اند جلو ورود روغن به محیط سیلندر را بگیرند.
در صورت خرابی راهنمای سوپاپ‌ها، آنها را تعمیر و حلقه لاستیکی قرار گرفته روی ساق سوپاپ را تعویض کنید.

بوی بنزین به مشام می‏رسد!

لوله‌ها و اتصالات مجموعه سوخت‌رسانی را بررسی و رفع عیب کنید.
در خودروهای کاربراتوری، نشتی بنزین از زیر کاربراتور، می‌تواند دلیل این مشکل باشد.
در دور آرام خودروهای کاربراتوری اگر شناور و سوزن تنظیم نباشد، بنزین فلوت کرده و بویش به مشام می‌رسد.

مصرف سوخت زیادتر از حد عادی است!

سوزن ژیگلور لاغر شده، آن را تعویض کنید.
صافی هوا جرم گرفته، آن را در آورده و تمیز کنید. در صورتی که قابل شست‌وشو و تمیز کردن نبود، صافی هوا را تعویض کنید.
نشتی بنزین در اتصالات را رفع کنید.
خودرو را توسط دیاگ تنظیم موتور کنید تا با شرایط محیطی هماهنگ شود.
سوزن ژیگلور را تنظیم کنید.
میزان پاشش انژکتورها را بررسی کنید.
در رانندگی خودتان تجدید نظر کنید، از فشارهای بیش از حد به خودرو جلوگیری کنید و سرویس‌ها را به موقع انجام دهید.

موتور زیاد گرم می ‏شود!

ترموستات معیوب است، آن‏ را آزمایش و رفع عیب کنید.
فشار روی موتور خیلی زیاد است، آن را کاهش دهید و از بالا رفتن بیش از حد دور موتور جلوگیری کنید.
تسمه پروانه را سفت کنید. (در حد استاندارد)
آب کافی در رادیاتور نیست.
روغن کافی در کارتر نیست.
پمپ روغن ضعیف شده است.
فیلتر روغن خیلی کثیف است.
مدار گردش آب رسوب گرفته که باعث انسداد مسیر و یا کاهش حجم گردش سیال در مسیر شده است.
واتر پمپ خراب است.
سیستم سوخت‌رسانی به درستی تنظیم نشده‏است که باعث شده نسبت بنزین به هوا کم باشد.
لوله اگزوز معیوب است و دود خروجی به خوبی خارج نمی‏ شود.
سیستم جرقه‌زنی تنظیم نیست.
سوپاپ‏ها به درستی فیلرگیری نشده‏ اند.

رادیاتور آب کم می‏ کند!

در رایاتور یا مخزن خراب هستند و باید تعویض شوند.
اتصالات فرسودگی و عیب دارند که باعث نشتی شده‏اند.
توسط ماده واندرسیل می‏توان از هرگونه نشتی نامرئی، آگاهی یافت.

موتور دارای دور یکنواخت نیست و روان کار نمی‏ کند!

انژکتورها نیاز به شست‌ و شو دارند.
سیستم جرقه‏‌زنی معیوب است و تنظیم و تعمیر را می‌طلبد.
سوپاپ ‏ها و متعلقاتش سوخته‌اند یا سائیدگی غیر‌مجاز دارند.
فاصله بین اسبک‏ها و سوپاپ‏ها تنظیم نیست.
واشر سرسیلندر معیوب است. (معمولاً سوختگی)

 

منبع : بانک اطلاعات خودرو

Average Rating

5 Star
100%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

101 thoughts on “پرسش و پاسخ در مورد چند ایراد رایج خودروها

    1. سلام
      شکل خاموش شدن خودرو میتونه کمک زیادی به حل موضوع بکنه که مشکل از برق یا سیستم سوخت خودرو میباشد.
      ولی در اولین مرحله ECU رو بررسی و دیاگ بزنید.

  1. سلام پرايدمدل 89دوگانه مشکل داغ کردن داردباوجودي که رديات سنسورترموستات شعم اب زديخ همچي نوکردم

    1. سلام
      مورد سر سیلندر و واشر سر سیلندر و بررسی کنید.
      ممکنه به اصطلاح سر سیلندر ترسیده باشه و واشر سر سیلندر سوخته یا نیم سوز شده باشه.

      1. سلام
        ضمن تشکر از توجه شما دوست عزیز
        حتما این مورد رو طی دو سه روز آینده در سایت منتشر میکنیم.
        وقتی دمای خودرو بیش از حد بالا رود امکان سوختن یا به اصطلاح ترسیدن واشر سر سیلندر وجود دارد.

        1. لطف در موردعیب یابی خودرو وارداتی کمی راهنمای کنید،یعنی کار با دستگاه دیاگ وبا نمونه مثال صحبتوکنید…متشکریم

          1. سلام .
            در موارد عیب یابی از خودرو های وارداتی، حتما به مراکز معتبر و نمایندگی های مجاز مراجعه کنید.
            درباره دیاگ زدن انواع خودرو هم در قسمت دیاگ توضیحات کامل داده شده،لطفا این مطلب رو مطالعه فرمایید.
            https://www.fanni.hyki.ir/%d8%af%db%8c%d8%a7%da%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%a7%da%af-%d8%b2%d8%af%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%a8%d9%87-%da%86%d9%87-%d9%85%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%aa/

  2. سلام باعوض کردن باطری مشکل داغ کردن خودرو وخاموش شدن صبح زود برطرف شد

  3. سلام
    حدود ده روزه از قسمت پشت دریچه گاز صدای زیادی توی سرعت بالا وارد اتاق میشه
    انباری اگزوز و کاتالیزر و هواکش و واشر مسیر اگزوز رو چک. کردم ولی هنوز صدا زیاده
    ممنون راهنمایی کنین

    1. سلام.
      صدای زیاد از موتور و کارکرد در دور بالا فقط ایجاد میشه یا کلا صدای موتور نسبت به قبل فرق کرده و زیاد شده؟
      مسیر خروجی گازهای موتور رو که گفتین، خودتون چک کردین یا اگزوز ساز و مکانیک؟
      با اگزوز ساز یا مکانیک ماهر دیگری مشورت کنید زیرا نیاز به بررسی خودرو در حالت کار در دور بالا هست.
      مانیفولد دود و هوا رو هم از قلم نیفته .

  4. سلام وقتتون بخیر
    بنده یه سمند ۸۱ مدل ایکس 7 دارم که توی سربالایی ها و حتی گاهی وقتا جاده صاف چه در هوای سرد و چه در هوای گرم وقتی یه مقدار بیشتر گاز میدم ماشین ناک میزنه و صدای چق چق دنده مرده میده در صورتی که با دنده قوی و مناسب میرم تا به حال توش بنزین سوپر خیلی زدم همراه با مکمل ژاپنی و المانی و حتی شیم گیری و فیلر گیری هم کردم و اتفاقا سوپاپ هاش یه مقدار هم بهم خورده بود و خب شیم گیری بی فایده نبود اما هنوز هم صدای ناک از داخل موتور به اندازه قبل میاد و بنزین معمولی هم که میزنم بیشتر میشه تون آپ هم بردم گفتن موتور تنظیمه و از نظر دیاگ مشکلی نداره و در حال حاضر واقعا پیدا کردن علت این مشکل سخت شده می خواستم راهنماییم کنید.

    1. سلام .
      این مشکل بیشتر در هنگام نوسان برق خودرو در دور بالای موتور بروز میکنه.
      وایر شمع های خودرو رو چک کنید و در صورت کهنه بودن با وایر های استاندارد و با کیفیت تعویض کنید،
      اگر مشکل حل نشد باید کوئل خودرو رو بررسی کنید.
      به امکان زیاد مشکل از همین دو قطعه ناشی میشه.

  5. سلام ماشین 405 دارم مدتی هست بوی اگزوز یا خام سوزی داخل اتاق ماشین میاد تنظیم موتور بردم همه کارهاش مرتب انجام شد بازهم بوی بنزین میاد.دیروز بردممعاینه فنی گفت سنسور اکسیژنت خرابه باید عوض بشه رفتم تنظیم موتور که عوضش کنم.گفت اگه خراب باشه باید چراغ چک روشن بشه.بعد دستگاه وصل کرد اصلا خطای نشون نداد.حالا نمیدونم چکار باید بکنم لطفا راهنمای کنید

  6. سلام وقت بخیر
    پژو ۴۰۵ سال ۸۲ دارم با کارکرد ۲۴۷ هزار تا ماشین من یه صدایی شبیه به برخورد قاشق و چنگال یا چند فلز ریز بهم از تو موتورش میاد همون صدایی که ماشین وقتی دنده کم میاره بخصوص تو شیب مخالف جاده حتی به توصیه بعضی ها بنزین سوپر هم زدم بازم رفع نشد چند جایی ماشینو نشون دادم و بهم گفتن که بیشتر چیزاش نرمال هست و علت اصلی این صدا این هست که موتور ضعیف شده
    البته قبلش نمیدونستم فکر میکردم صدای مهمی نباشه اما یکی از دوستانم بهم گوشزد کرد که من هم پیگیری کردم و اونجاهایی که سوال کردم و حتی یکی از نمایندگی های ایرانخودرو هم رفتم بهم گفتن که سرسیلندر ماشین و سوپاپ ها و در کل موتور ضعیف شده و ماشین ضربه یا ناک میزنه باید باز بشه و بررسی شه و یا بره تراشکاری یا اگر اوضاع خیلی وخیم باشه حتی سرسیلندر کامل عوض بشه می خواستم نظر شما رو هم بدونم

    1. سلام
      این صدا می‌تونه از رینگ و یا حتی یاتاقان هم باشه.
      اگر صدا همیشه و در تمام روشن بودن ماشین هست و قطع نمیشه باید حتما و به سرعت بررسی بشه ضمن اینکه توجه کنید خودرو دود می‌کنه و روغن سوزی داره یا نه !
      ولی اگر در فشار بالای موتور و سربالایی فقط صدا میده ، ممکنه از کوئل و یا برق دزدی ه وایر شمع ها باشه.
      لق بودن و فیلر نبودن سوپاپ ها هم می‌تونه همچین صدایی رو ایجاد کنه، در هر صورت باید حساس باشید و برای پیشگیری از هزینه های احتمالی و بیشتر به مکانیک و کارشناسان خبره جهت رفع عیب مراجعه کنید

  7. سلام من ماشین برلیانس 230 مدل95دارم توی دنده یک و دو وقتی گاز رو ول میکنم صدای زوزه ضعیف ازجلومیاد علت وراحلش چیه با تشکر

    1. سلام
      به طور قطع ‌‌‌‌‌‌نمیشه گفت چه موردی هست.
      باید مکانیک در محل بررسی دقیق کنه، و حتما بی توجهی نکنید.

  8. سلام
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۲ دارم حدود ۶ ماه قبل واشر سرسیلندر سوخت که تعمیر شد واشر تعویض و سر سیلندر تراشکاری رفت اما بعد از آن، زمانی که ماشین سرد است بد روشن می شود باید ۵ بار استارت زد وقتی هم که روشن میشه ریپ می زنه بعد که گرم میشه درست است چند بار هم در حال حرکت وقتی که سرعت کم بود خاموش شد ، پمپ بنزین ـ سنسور مینی فولد ـ دیسک و صفحه کلاچ ـ رادیات ـ تسمه ها تعویض شدند فیلر گیری و چندین بار دیاگ هم کردم ولی رفع نشد ۰ لطفا راهنما فرمایید ۰

  9. سلام وقتتون بخیر…ببخشید من یه ۲۰۷مدل۹۶ دارم آمپرش در شهر بیشتر از خط وسط میره بالاتر تقریبا دو یا سه خط ولی در خارج از شهر وسط یا زیر خط وسطه…اگه ایرادی داره راهنمایین کنید ممنون…در ضمن این مشکل از همان اول هم وجود داشت وقتی خودرو صفر کیلومتر بود…و اینکه بچه بندرعباسم

    1. سلام
      سطح آب رادیاتور رو همیشه چک کنید.
      اگر خودرو بیش از حد داغ میشه فشنگی اب، مهره و رله فن رو چک کنید.
      برای دیاگ زدن به نمایندگی مراجعه کنید

  10. با سلام

    پراید ۱۳۱ دارم‌مدل ۹۶ باکو پر کردم تریپ زدم دقیقا ۲۵۶ تا رفتم چراغ روشن شد یعنی ۷ لیر مونده برای ۲۵۶ تا ۳۰ تا سوزونده

    باد تایر ها تنظیمه، سرعت نرفتم

    جالب عموم هم مدل ۹۶ داره اون ۴۲۰ تا با ۳۰ لیتر رفته

    علتش چی میتونه باشه؟
    ممنون

    1. سلام
      تست مصرف بنزین در شهر با توجه به ترافیک و درجا کار کردن خودرو خیلی درست جواب نمی‌ده.
      شما هم اگر در جاده های برون شهری مورد رو چک کنید حتما خیلی بیش از این مسیر طی شده رو جواب میگیرید.
      چند بار بنزین سوپر بزنید و دوباره محک بزنید

  11. سلام سمند Lx
    دور گاز موقع افزایش دنده ینی بدون گاز
    از 3.5تا1.4باسرعت میادپایین. استپر انگار خوب کار نمیکنه.عوضش کردم نشد.شتاب هم از دور گاز ذکر شده نوسان داره.

    1. سلام
      دیاگ بزنید و سنسور دریچه گاز و دریچه گاز رو چک کنید.
      شاید با تمیز کردن دریچه گاز مشکل گاز خوردن موتور خودرو رفع شود، که در بیشتر موارد مشاهده شده است.

  12. با سلام، خودرو ریو مدل ۸۵ دارم مشکل گاز خوردن بی دلیل دارم ، دریچه گاز ۲ بار باز و بست شده ، استپر، سنسور دریچه گاز ، سنسور اکسیژن ، سیم گاز ، تماما تعویض شده اما مشکل رفع نگردیده است دیاگ هم خطا نشان نمیدهد ، روشن کردن خودرو زمانی که سرد است به مدت ۷ دقیقه گاز بی دلیل میخورد تا اینکه خودرو گرم شود

    1. سلام.
      به امکان زیاد مشکل از استپر دور آرام است.
      همیشه از قطعات اصلی استفاده کنید.

  13. سلام
    ماشین من سراتو 2012 2لیتری هست. یک ماه پیش ، بعد از اینکه 2 هفته بود ماشین اصلا روشن نشده بود با استارت زدن ماشین دیدم که ماشین دقیقا صدای تراکتور میده که بعد از چند روز این صدا کمتر شد و الان دیگه ثابت شده و صدا همونجور مونده است. البته از ترسم رفتم روغنشو عوض کردم ولی اتفاق ویژه ای نیفتاد. الان باگذشت یک ماه صبحها که ماشین را روشن میکنم یک صدای تیک تیک یا تق تق از بالای موتور میاد که با گرم شدن ماشین از بین میره … ولی چه ماشین گرم باشه و چه سرد باشه ، در حالت ایستاده ،در دور موتور حدود 2000 صدای تق تق موتور بلند میشه ولی زیر اون دور یا بالای اون دور این صدا شنیده نمیشه… ممنون میشم راهنماییم کنید…

    1. سلام
      به نمایندگی مراجعه کنید.باید مکانیک در محل چک کنه…
      احتمالا موتور مشکل یاتاقان داره و صدای هنگام کارکردن موتور از یاتاقان می‌باشد

  14. سلام
    خودروی بنده سورن ای اف سون هست. برای دنده سه انداختن ماشین گاهی گیر میکنه . گیر هم به این شکل هستش که باید دسته دنده را رها کنم و دوباره جا بندازم که موفق بشم میخواستم ببینم پیشنهادتون چیه

    1. سلام
      به مکانیک مراجعه کنید
      باید ماهک دنده و دیسک و صفحه خودرو تون رو چک کنند.

  15. سلام
    با عرض ادب و احترام
    خودروی بنده ساینا مدل97 هست
    زمستون امسال کولر نگرفتم و ماشین فقط روی بخاری بود .
    حالا که میخوام کولر بگیرم سیستم فقط روی بخاری هست و به حالت کولر نمیره .
    ممنون میشم تا حد امکان راهنمایی بفرمایید
    با سپاس : مهران. اردیبهشت 98

    1. سلام
      ممکنه مشکل از کلید AC فعال کردن کمپرسور باشه.
      با باطری ساز و یا کولر کار ماهر مشورت کنید.

  16. با سلام
    میخواستم نظر دوستان رو در مورد دیسک و صفحه خودرو سمند سورن بدونم .. بعضی ها میگن لوک خوبه بعضی ها میگن والیو زانتیایی … ممنون میشم راهنمایی کنید

  17. باسلام بنده یک پراید مدل ۸۹دارم که امپر بنزین کار می کرد درصورت تمام بنزینم بنزین یک بیست لیتری زده ام نشانگر امپر بنزین نمایش داده نمی شود ولی چراغ تخلیه بنزین روشن می شود مشکل از کجاست

  18. سلام وقت بخیر،یه پراید مدل ۹۰ دارم که به تازگی زمان معکوس ۳ به ۲ بیشتر یه صدای زر زر انگار زیر دینام یا زیر موتور میاد در حد هر بار ۴ یا ۵ ثانیه صدای پیوسته،صدایی شبیه به شل بودن یه پیچ.لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام .
      باید مکانیک خودرو روتون رو در محل بررسی کنه.

  19. سلام،ماشین بنده ال نود مدل ۹۶ هست و هیچ مشکل فنی تا الان نداشته.ماشین خاموش شد و به سختی با نگه داشتن استارت به حالت ریپ زدن روشن شد و با خاموش کردن سوییچ در حدود بیست ثانیه موتور خاموش نشد.زیر سینی موتور بنزین خالی شده بود.این نشت سوخت چه نشانه ی چه ایرادی میتونه باشه؟
    ممنون

    1. سلام
      ابتدا سیستم سوخت و اتصالات رو چک کنید.
      و دیاگ بزتید.
      موارد چندی هست که ممکنه باعث بروز مشکل شده باشند.
      باید با دیاگ و بازدید کارشناس مکانیک در محل مشخص شوند.

  20. سلام خسته نباشید من یه پراید 131 مدل 91 دارم و از باکش بوی بنزین میاد بردم نگاه کردن هیچ نشتی هم نداشت ولی همچنان بوی بنزین میاد ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      اورینگ درب درجه و پمپ داخل باک رو‌ چک کنید.
      احتمالا درب درست و کامل بسته و‌ کیپ نشده است.
      این مطلب رو هم بخونید :
      https://t.me/oto1000/6344

  21. سلام وقت بخیر ماشین بنده پارس TU5 مدل ۹۰ هستش الان چندروز وقتی کولر روشن میکنم بعضی وقتها هم در حالت حرکت و هم در حالت توقف موتور سه کار میکنه و چراغ چک روشن خاموش میشه تا موتورو خاموش میکنم وباز روشن میکنم موتور حالتش طبیعی میشه رفتم پیشه چنتا برقکار یکیشون که دستگاه زد گفت که خطای دینام میزنه ولی چندتای دیگه گفتن باطری عمرش تمام شده در صورتی که من اول صبح وقتی استارت میزدم ماشین تک استارت روشن میشد با اصرار استاد کارای پر ادعا برقکار و مکانیک باطری نوع خریدم ولی بازم ماشین همون حالت باره الان میگن دینامتم خرابه باید عوضش کنی میگم خوب تعمیرش کنید میگن این مدل دینام که روی موتورTU5 گذاشتن قابل تعمیر نیست در ضمن شمع سوزنی ngk رو موتور بستم بخدا خسته شدم از بس که هر کدومشون یه نظر میدم هیچ کدمشونم چیزی بارشون نیست فقط بلدن نظر اشتباه بدن جناب مهندس اهواز هستم ممنون میشم راهنمایی کنید یا اینکه اگر اهواز همکاری دارید که قبولش دارین ماشینو ببرم خدمتش خدا خیرتون بده.

    1. سلام
      سه کارکردن موتور ربطی به باطری و دینام نداده.
      با توجه به مطالبی که گفتین احتمالا کوئل خودرو مشکل داره، که با خاموش و روشن کردن رفع میشه …
      در هنگام بروز مشکل دیاگ بزنید تا خطا رو دقیق نشون بده

  22. با سلام . من خودرو ال ٩٠ فول دارم . وقتي يه مدت طولاني درجا كار ميكنه و يا تو ترافيك قرار ميگيرم دور موتور به تدريج شروع به افت ميكنه و به جايي ميرسه كه ماشين خاموش ميشه . ماشين و دوباره به راحتي روشن ميشه ، دور موتور نرمال ميشه و دوباره بعد از يه مدت افت ميكنه. دياك هم زدم البته دور موتور نرمال بود تو زمان دياك و هيچ اروري هم نشون نداد.علت چي ميتونه باشه؟ ممنون

  23. سلام
    چند وقتی است آمپر از وسط میگذره که مکانیک دید گفت مشکلی نیست باطری ساز دید گفت مشکلی نیست رادیاتو کلا سرویس کردم درپوششم عوض کردم بازم درست نشد، و حتی امروز دیگه به اخر چسبید آمپر، در حالی که فن خیلی خوب کار میکنه و آبم کم نمیکنه. مشکل چیه؟

  24. سلام وقت بخیر.بنده سمندseمدل ۹۰دارم گاهی اوقات روشن درجااگزوزصاف کار میکنه و گاهی اوقات صدای پت پت داره.خیلی هزینه کردم فقط کوئل عوض نکردم.پیش هرکسی میرم یه چیز میگن لطفاراهنمایی کنید.پت پت اگزوزهمیشه نیست گاهی صاف ولی اکثراپت پت داره

  25. با سلام،ماشین من پراید است وقی سویچ را باز میکنم ماشین اصلا برق ندارد تا استارت بزنم باتری را چک کردم خالی نشده علت چیست

  26. با سلام من سمند ef7دوگانه مدل94دارم 40هزارکیلومتر کارکرده امروز دور میدون ماشین یهو خاموش شد و وقتی روشن میکردی خاموش می شد باید گاز میدادی تا روشن بمونه وپدال گاز را رها میکردی دوباره خاموش می شد می خواستم بدونم علل چیه

  27. سلام/خودروی بنده پراید 111 مدل 89 ههست/ باک خودرو وقتی یکم کار میکنم و هوا گرمه صدای قل قل جوری که انگار جوش اومده و وقتی در باک رو باز میکنم پیس صدا میاد و گازش میاد بیرون و صدا قطع میشه / حباب گیر رو عوض کردم باز درست نشد میخوام بدونم دلیلش چیه!!!!!؟؟؟؟

  28. سلام
    زمانی که ماشینم روشنه پدال ترمز رو فشار میدم پایین گیر میکنه ولی زمانی که ماشین خاموشه این اتفاق نمی افته و پدال برمیگرده بالا علتش چی میتونه باشه ؟

  29. سلام وقت بخیر بنده پراید ۹۲ دارم ماشینم بعد ۱الی۲ساعت کارکردن جوش میاره۲۰ تا باطری ساز بردم هرکسی یچیزی گفت عوض کردم رله مقاومت سیخ زدن رادیات فشنگیای اب بعضیا هم گفتن ببر مکانیکی مکانیکی بردم میگه ایراد از چیزای مربوط به مکانیکی نمیشه دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم

  30. با سلام بنده گالانت 92 دارم که تازه تعمیر اساسی موتورو سرسیلندر شده رادیات واترپمپ تر؟وستات فن همه تعویض ولی در سربالایی بدون کولرم باز امپرم بالا میره هیچکس سر در نیاوورده همه چیم نو ژاپن بستم

  31. سلام ماشینم ال نوده ماشین وقتی روشن و متوقف بود ناگهان روی پدال گاز را تا اخر فشار دادم ناگهان ماشین خاموش شد هرچی استارت زدم روشن نشد اولین بار بود اینجوری شد بعد از ده دقیقه استارت مداوم تصمیم گرفتم ماشینو هل بدم وقتی در حال حل دادن استارت زدم روشن شد ولی موتور جان نداشت بعد شروع کردم به گاز دادن ماشین جان گرفت بعد حرکت کردم چرا ماشین اینجوری شد ایا لازمه به مکانیکی مراجعه کنم

  32. با سلام،بنده پراید دوگانه شرکتی مدل ۸۹ دارم مدتی هست،وقتی پشت سرعت گیر یا هر جایی که نیاز به کم کردن سرعت هست،دنده سنگین میکنم،یا خلاص،خودرو خاموش میشود،تشخیص مکانیک این بود که استپر تعویض کنم،ولی باز مشکل حل نشد،به من پیشنهاد فیلر گیری داده،به نظر شما تشخیصشان درست هست،فیلر انجام بدم.

  33. سلام
    به صورت اتفاقی در دور ۵ دنده چهار با ماشین رانا به جای سبک کردن دنده به پنج اشتباها دنده را سنگین کردم و در یک لحظه دور موتور بسیار بالا رفت تا ۷ و از ناحیه قرمز رد شد که ده ثانیه طول کشید تا درستش کردم و به دنده ۵ بردم ایا این اتفاق باعث خرابی موتور ماشین خواهد شد؟؟
    با تشکر

  34. باسلام یک هفته میشه که یه ماشین پارس خریدم (یگانه) شتابش هم خوبه ولی یک سال پیش موتور ماشین کامل باز و بسته شده می خواستم بدانم که باید هر ماه یا سال واشر سر سیلندر تعویض بشه و میشه روی همچین ماشینی حساب باز کرد.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      نگران نباشید ، نیازی به این کار نیست .
      اگر ماشین درست کار می‌کنه و موردی نداره که جای نگرانی بخاطر تعمیرات گذشته نیست

  35. سلام
    خسته نباشید
    ماشین من 405 هست-همیشه تک استارت روشن میشده اما الان وقتی ک ماشین چند ساعت بدون حرکت میمونه و کاملا سرد میشه استارت اول و دوم روشن نمیشه استارت سومو چهارم روشن میشه فلافاصله خاموش میشه با استارت پنجم شیشم روشن میشه-دیاگ زدم چیزی نشون نداده-تعمیر کار سنسور دریچه گاز و استپر عوض شده-خوده دریچه گاز رو هم شسته-لطف میکنید راهنماییی کنید

    1. سلام
      احتمالا صافی بنزین گرفته که بعد از چند استارت بنزین کافی به موتور میرسه ، پمپ بنزین رو هم چک کنید.

  36. باسلام پراید ۱۳۲ صفر دارم ماشین هنوز ۵۴۰۰کیلومترکار کرده امروز صبح روشنش کردم یک صدای تق تق میده باز قطع میشه بازصدامیده بردم نمایندگی تسمه ها روباز کردن از دینام و واترپمپ نبود گفتن از اسبک ولی بازم مطمئن نبودن ایا کسی تجربه ای نداره ممنون میشم

  37. با سلام. ساندرو اتومات مدل 97 دارم. همون اول در نمایندگی دزدگیر ساده، مانیتور و سنسور دنده عقب نصب کردم.
    تا یکسال و نیم هیچ مشکلی نداشت. از حدود 2 ماه پیش ، گاهی ( مثلا هر10- 15 روز یکبار) چراغ های توقف فوری،سیستم ضد سرقت و نمایشگر دما (بر روی کامپیوتر) به طور همزمان روشن و بلافاصله خاموش می شوند. این وضعیت با کمی بالا رفتن دور موتور(شبیه تعویض دنده) است. ضمنا ماشین داغ نمی کنه و دمای معمولی را هم نشان می دهد.
    ضمنا اگر جاده برم حتما این مشکل حدااقل یکی دوبار خودش رو نشون می ده.(شروع این مشکل هم از یک مسافرت طولانی در هوای گرم بود ولی الان در هر هوایی و داخل شهر هم هر چند وقت یکبار این چراغهایی که گفتم روشن- خاموش میشن)
    چند بار نمایندگی بردم و دیاگ زدن نتونستند مشکل را پیدا کنند.
    ممنون از راهنمایی تان

  38. سلام بست نگهدارنده سوزن انژکتور جای پیچش هرز شده بست سوزن و نگه نمیداره باید چکار کنم چه قطعه ای بگیرم لطفاً کمک کنید

  39. سلام ماشین من پراید مدل 78کاربراتور هست هرروز صبح مشکل روشن شدن داره ماشین بیشتر از دو سه ساعت خاموش می مونه روشن نمیشه مجبورم از داخل بنزین رو به صورت دستی تو کاربراتور بریزم تا روشن بشه کاربراتور برای سرویس بردم پمپ بنزین هم شش ماه پیش عوض کردم اما هیچ کس سر درنمیاره .جهت اطلاع( شمع و وایر ووصافی بنزین خیلی ساله عوض نشده )ممنون میشم راهنمایی کنید

  40. سلام ماشینم پژوموتورxu7هستش دوماهه تعمیراساس کردمش ولی هرروزداخل رادیات ماشین روغن میبینم مکانیکم میگه این روغن ازقبل داخل رادیات یاموتورمونده چون درغیراینصورت بایداب هم قاطی روغن کنه ولی دوماهه هرروزروغن داخل رادیات میادمنونگران کرده نظرشماچیه؟

    1. سلام.
      کل آب داخل سیستم خنک کننده رو خالی کنید و یعد از پاکسازی دوباره پر و هواگیری کنید.
      مشخص میشه منشاِ این روغن کجایوده…

  41. سلام.بنده یه ۱۰ روزی هست دنا پلاس صفر تحویل گرفتم وقتی می خوام دنده رو از ۲ به ۳ تعویض کنم یه صدای تقه ای میاد.می خواستم بدونم مشکلش از کجا می تونه باشه؟ممنون

  42. سلام من یک پراید کاربراتوری دارم، چند وقته تو سربالایی خاموش میکنه و با استارت روشن نمیشه، وقتی هواکش رو باز میکنم، توس مقدار زیادی آب جمع شده و فیلتر هوا رو هم خیس کرده و مسلما شمع رو هم همین طور، باید بذارم خشک بشه تا ماشین رو روشن کنم. میدونید دلیلش چی میتونه باشه؟ چطور ممکنه آب وارد هواکش بشه

    1. سلام.
      در این صورت باید خودرو آب کم کنه!
      لوله ها ، شیلنگ ها و کلا مسیر گردش آب رو بررسی کنید.

  43. با سلام
    بنده ی ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۰ دارم، چند ماه پیش دوتا مشکل برقی ماشینمو درگیر کرد، اول اینکه تو مسافتای طولانی و دور های بالا یهو چک روشن میشد و ماشین به تک کار کردن میفتاد، بعد از خاموش روشن کردن رفع میشد البته، اما ممکن بود یکم جلوتر باز پیش بیاد. مشکل برقی دیگه هم داشت که مفصله، فقط در این حد بگم که پشت امپراش یهو میخوابید( البته ماشین کار میکرد) که بنده بعد از کلی هزینه برای تعویض شمع، وایر، کویل و سرویس کیلومتر ماشین فهمیدم مشکل از یه سیم لخت تو سیم کشی هست که نویز میندازه، الان اون مشکل پشت امپر برطرف شده اما مشکل تک کار کردن یهویی تو دور هاب بالا و سرعت های بالا هنوز هست، من کویل تستی انداختم رو ماشین کار کرد، فهمیدم که کویلی که تازه خریدم هم معیوبه، برا همین دوباره کویل خریدم مارک اصلی، اما باز این مشکل تو اتوبان پیش اومد برام، هر بار دستگاه میزنم میگه مشکل احتراق مثلا تو خونه های ۱ و ۴. ممکنه از سیستم سوخت رسانی باشه؟ سوزن انژکتورام مثلا. اخه مکانیکا میگن سوزن اگر بگیره ول نمیکنه اما برا من با روشن خاموش کردن رفع میشه.
    خواهش میکنم راهنماییم کنید، بخدا خسته شدم از بس خرج کردم برا این مشکل.

    1. سلام .
      این مشکل ربطی به سوزن انژکتور و سیستم سوخت نداره.
      مشکل از سیستم برق و کوئل ه که باید دقیق تر همه قسمت ها از جمله سوکت ها رو برای شکستگی و برق دزدی
      احتمالی در جریان بالای برق ، دور های بالای موتور و سیستم جرقه چک کنید

      1. ماشینم پیکان هست دینام به صورت نرمال شارژ میکنه ولی موقع برداشتن سرباطری موتور خاموش میشه دلیل و راه حل چیست

        1. سلام
          باید بصورت مجزا هم باتری و هم دینام رو بررسی کرد.
          احتمالا دینام کم شارژ میکنه، و اینم بدونید که برداشتن سرباتری در خودروی روشن کار اصولی نیست.
          با مولتی متر میشه تست کرد ولی کمی اطلاعات فنی نیاز داره.
          بصورت موازی ولت سنج رو به دو قطب باتری اتصال میدیم، در حالت مصرف کننده ی چراغ جلو و دور موتور حدود 3 هزار، ولتاژ باید بین 13/8 و 14/2 ولت و گاهی تا 14/5 ولت باشد.
          اگر زیر 13/8 باشه، دینام کم شارژ و بالای 14/8 دینام آور شارژ است

  44. سلام وقت همگی بخیر سوال؟ماشین من 206تیپ2بعضی وقتا که از توی اب رد میشم ماشین بد کار میکنه گازه نمیخوره بعدش گرم میشه خوب میشه علتش چیه؟؟

    1. سلام .
      باید خودرو در محل بررسی بشه، ببرید نمایندگی رفع کنند براتون ،گارانتی داره ماشین تون که !!!

  45. باسلام راهنما سمت چپ نمیزنه وقتی فلاشر میزنی خاموش میکنی فلاشر سمت چپ خود ب خود میزنه باید یه فلاشر سمت راست بزنی تا خاموش شه سوییچ بسته هم فلاشر بزنی قطع کنی راهنما سمت چپ میزنه تا سوییچ باز کنی همونجوری خاموشش کنی

  46. سلام ماشینم و وقتی روشن میکنم فنش روشن میشه اما دمای موتور هیچ تغییری نمیکنه

  47. سلام وقت بخیر من یه 405 مدل 84 دارم دنده گریبکس عوض کردم زانتیا 2000 انداختم ولی در سرعته مثلا 100 کیلومتر دنده 5 دوره موتور رو 4 هستش گاز هرز نمیخوره ولی دوره موتور خیلی بالاس من دائم تو جاده ام فشار رو موتوره ممنون میشم راهنمائی کنید

    1. سلام.
      بهتره در تعمیرات خودرو ، همیشه از قطعات استاندارد همون خودرو استفاده بشه.
      بعضی توصیه های غیر کارشناسی و غیر فنی میتونه تبعات و هزینه های زیادی رو تحمیل کنه.

  48. سلام ماشینم سمندef7هست مدتی بودروغن سوزی پیداکرده رفتم تعمیرگاه گفت باید‌رینگ پیستون ویاتاقان عوض بشه بعدازبازکردن موتورگفت باید میل لنگ وشاتون پیستون کامل عوض شددرصورتی که تا حالاموتورباز نشده بودومیل لنگ تراش نرفته بود اگه بخوام بفهمم واقعا میل لنگ وپیستونها عوض شده چه کار باید بکنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      متاسفانه گاها دیده شده که بعضی از تعمیرکاران (سودجو که البته تعدادشون بسیار کمه)، در تعمیرات خودروها اقدام به تعویض بی مورد
      و یا تحمیل هزینه های نابجا میکنند. البته این امکان هم وجود دارد که مواردی از این قبیل به خاطر نداشتن دانش فنی مناسب اتفاق بیفتد.
      ولی به هیچ وجه نمیشه از تعویض قطعات داخلی موتور از قبیل میل لنگ و شاتون و … بدون باز کردن موتور( اصلا کارشناسی و درست نیست) اطمینان حاصل کرد.
      بهتره سراغ فاکتور تراشکاری رو گرفت که قسمتی از تعمیرات موتور توسط اونها انجام میشه.

  49. با سلام
    من پژو۴۰۵ مدل۸۹ دوگانه کارخانه دارم ماشینم وقتی درحین حرکت روی گاز هست ترمز میزنم یا کلاچ رو که میگیرم خاموش میشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست

  50. با سلام .. من ماشین پرشیا دارم امروز روشن کردم و دنده ۱ زدم هر چی گاز دادم ماشین حرکت نمی کرد و فقط به سمت راست متمایل می شد مشکل از چیه .. تا حالا همچین چیزی ندیده بودم.. با تشکر (نزدیک ۲ هفته هم ماشین خاموش بود )

  51. سلام من یه پراید85 دارم وقتی موتور سرده استارت که میزنم دور موتور میاد روی نیم یا به عبارتی موتور3 کار میکنه و لرزش داره با یه گاز کوچک درست میشه بعضی وقتا دو یا چند بار باید گاز بدم تا درست بشه. پمپ بنزین شمع وابر است پر رو عوض کردم انژکتوری هم شستن فیلر گیری هم شده اما درست نشده اگه مشکل رو میدانید بگید در ضمن دیاگ هم میگه مشکلی نداره

    1. سلام.
      3 کار کردن ماشین همیشه از سیستم برق و جرقه زنی هست.
      اگه کوئل مشکلی نداشته باشه و دیاگ نشون نده ، استپر یا (سنسور دور آرام) مورد داره.

      1. سلام وادب
        یه اردی ای 85دارم بخارروغن داشت بردم پیش تعمیر کارگفت بارینگ درست میشه اما بعد رینگ باز درست نشد تازه روغن هم کم نمی کنه بنظرتون مشکل چی میتونه باشه

  52. سلام یه ایرادی داره ماشینم به هر مکانیکی میگم سر در نمیاره .ماشینم تیبا 2 هستن .موقع اول صبح ماشین به راحتی روشن میشه ولی میرسم سر کارم بعد چند ساعت میخوام دوباره استارت بزنم باید یه کم گاز بدم منون میشم جواب بدید

    1. سلام
      خودرو باید در محل بررسی بشه ولی توصیه های اصلی اینه :
      دریچه گاز و سنسور دریچه گاز رو چک کنید.
      صافی بنزین رو هم تغویض کنید.

  53. سلام ممنون از وقتی که میذارید
    پراید یورو چهار دارم 4 تا کار کرده، توی هوای سرد هم گاهی فن میگیره آمپر از وسط هیچوقت بالاتر نمیاد ولی وقتی یکم فشار میارم بهش یا در حالت سکون کار میکنه بعد از مدتی شروع میکنه فن گرفتن حتی هوای سرد.
    خواستم ببینم طبیعیه یا مشکلی داره ؟؟ مرسی

    1. سلام.
      بیشتر خرابی های در این موارد مربوط به رله ی فن می‌باشد که داغ کرده و درست عمل نمیکند.
      در مرحله ی اول جهت رفع عیب، رله فن را چک کنید، به امکان زیاد با تعویض این قطعه، مشکل تون حل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یک =