عیب یابی لنت ترمز

0 0
Read Time2 Minute, 46 Second

⭕️ ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب

ترمزها بازه های متفاوتی از صدا را هنگام ترمزگیری یا رها کردن ترمز تولید می کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، با ایجاد نویز و حرارت همراه است. در نتیجه جیغ گاه و بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک و … است. به عبارت دیگر جیغ گاه و بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد، نظیر:

صدای جیغ :

هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد. به این پدیده Morning Sickness نیز می گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.

صدای جیغ بلند ممتد :

وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می شود یا حتی زمانی که ترمزگیری انجام نمی گیرد، شنیده می شود. این صدا شبیه صدای خراشیده شدن آهن است و هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می کند، تولید می شود و نشان میدهد که لنت تمام شده است و باید در سریع‌ترین زمان تعویض شود تا از آسیب به دیسک های ترمز جلوگیری به‌‌عمل آید.

همچنین هر سیستم ترمزی می تواند در دفعات زیاد ترمزگیری در ترافیکهای سنگین یا جاده های پر فراز و نشیب، نویز تولید کند. در چنین شرایطی، دمای دیسک و لنت بسیار بالا میرود.

صدای ناله در طول توقف :

این صدا معمولاً به دلیل لعابی یا شیشه ای شدن سطح دیسک به واسطه ترمزهای سنگین و متوالی تولید می شود و برای رفع آن باید لنت ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.

صدای نویز :

فقط یکبار هنگام ترمزگیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می شود. این صدا نتیجه جابجایی و حرکت لنتها در جهت دوران دیسک است و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود، احتمال تولید صدا کمتر می شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت ها، گیره ها و شیم ها مطمئن شویم زیرا ممکن است که بر اثر فشار و یا دمای بالا و یا کارکرد زیاد کیفیت خود را از دست داده‌اند یا شل شده‌اند.

نویز چند­گانه :

فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است و به هیچ گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد. سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدلها پس از روشن شدن خودرو و با اولین ترمزگیری و در برخی دیگر بعد از آن که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید، عمل میكند.

دیسک ترمز

مورد دیگری که از اهمیت زیادی برخوردار است دیسک ترمز است. دیسک‌ها باید هموار، بدون تاب، بدون ترک و بدون لبه باشد. برای هر دیسکی یک حداقل ضخامت وجود دارد که در صورت کمتر شدن ضخامت از حد استاندارد باید تعویض شود. به‌طور‌کلی کیفیت و ضخامت لنت و سالم بودن دیسک می‌تواند در صدای ترمز تأثیرگذار باشد.
جنس، کیفیت ساخت و نرم بودن ساختار لنت تاثیر بسزایی در ایجاد صدا، ترمز گیری درست و دوام دیسک های ترمز خواهد داشت.

این مطلب در تاریخ 17 بهمن 1399 به روز شده است.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

9 thoughts on “عیب یابی لنت ترمز

    1. سلام.
      سلامت باشید دوست عزیز، امیدواریم مطالب ما براتون مفید بوده باشه

  1. سلام دوست عزیز امیدوارم سوال منو بخونید و جواب بدین ماشین من وقتی تازه روشن میشه همه چراغ ها خاموش هستن ولی بعد از چند صدمتر هرکت و صدار خرخر از زیر پدال گاز و یا داخل داشتبرد چراغ ای بی اس روشن میشه و اون صدا قطع میشه ممنون اگر کمکم کنید

    1. سلام .
      صدای خرخر میتونه از تموم شدن لنت باشه.
      اگر لنت نبود کالیپر ترمز رو بررسی کنید ممکنه نیاز به تعویض قطعات کالیپر باشه.
      بلوک ای بی اس رو هم بررسی کنید ولی بعیده صدا از بلوک ای بی اس باشه،
      در صورت خرابی بلوک ای بی اس فقط سیستم ای بی اس غر فعال میشه.

  2. با سلام- ترمز خودروي من بعد از اينكه چند ساعت خاموش مونده باشه يهو گير مي كنه… ولي چند بار كه پشت سر هم فشارش ميدم دوباره به كار ميفته… واسه همين من بعد از اينكه ماشينو روشن ميك نم چند بار روي ترمز مي زنم تا نهايتا كامل بتونه بره پايين. مشكل از چيه؟ با تشكر.

    1. سلام.
      پمپ و سیلندر های ترمز شما باید توسط کارشناس ماهر بازدید و چک بشوند.
      به امکان زیاد نیاز به تعویض لوازم سیلندر ترمز وجود دارد.

    1. سلام
      باید دیسک های ترمز رو بررسی کنید
      اگر لبه دار شده یا خط داشته باشه، صدا می‌تونه به این دلیل باشه.
      در غیر اینصورت، جنس لنت مرغوب و نرم نیست که باعث صدا و‌خورد دیسک ترمز شما میشه و برای پیشگیری از آسیب به دیسک ها باید تعویض بشه

  3. سلام پدال ترمز ماشین من میره پایین ترمز هم خوبه ولی پدال برنمیگرده سرجاش باید با پا بکشیش بالا پژو ۴۰۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =