عیب یابی و رفع لاستیک سایی

0 0
Read Time3 Minute, 5 Second

عوامل ایجاد لاستیک سایی در خودروها:

لاستیک سایی که بیشتر در خودرو های مدل پائین دیده می شود ، به علت آن است که به مرور زمان زاویه های تنظیم این خودروها به هم می خورد و نیز هنگام انجام تعمیرات توسط تعمیرکاران غیر مجرب، این اندازه ها رعایت نمی شوند و یا اصلا دقیق تنظیم نمی شوند مثلا به هنگام تعمیر جلوبندی ماشین و تعویض سیبک ها یا فنر بندی خودرو ممکن است، این تنظیم ها به هم بخورد.
سائیدگی غیر عادی لاستیک ها نشانه خوبی برای تعویض آنها است و می تواند هشداری باشد تا متوجه شوید که بخش هایی دیگر خودرو از جمله:
فرمان، جلوبندی و فنر بندی آن نیز دچار مشکل شده اند.

فرمان خودور

اگر خودرو شما به هنگام رانندگی به یک سمت کشیده می شود ( بخصوص زمانی که فرمان را رها می کیند ) اولین کاری که باید انجام دهید این است که میزان بودن باد لاستیک ها را چک کنید. اما اگر باد لاستیک ها را چک کردید و تنظیم بودند آنگاه ممکن است اشکال در جای دیگری باشد، ممکن است ،میل فرمان نامیزان باشد یا زاویه کمبر و کستر درست نباشند یا فرمان درست در مرکز تنظیم نشده باشد. اگر فرمان ماشین شما بیش از اندازه بازی دارد یا به سختی می پیچید، باید مارپیچ فرمان و قطعات داخلی جعبه فرمان را چک کنید.

فنر بندی

فنر بندی ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده است در این حالت لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقانهای آنها و بوش و میله تعادل و بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. اگر بخش هایی از فنر ها دچار سائیدگی شده یا صدمه دیده اند باید تعویض شوند. چون اگر این کار صورت نگیرد باعث فرسودگی و صدمه دیدن پیش از موعد سایر بخش های سیستم فنر بندی و خودرو می شود.

همراستایی

برای هدایت کردن مناسب و درست خودرو و جلوگیری از سائیدگی لاستیکها؛ لازم است که چرخها هم راستا باشند. این کار باعث می شود که از سائیدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخها جلوگیری شود. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنر بندی کاسته می شود و هدایت خودرو بهتر صورت می گیرد.

لاستیک سایی
تنظیم نبودن زوایای چرخ، عامل اصلی لاستیک سایی

نکاتی در خصوص افزایش عمر لاستیک های خودرو

در صورت بازدید منظم و مراقبت از لاستیک ها، عمر مفید این قطعات افزایش خواهد یافت، پس بهتر است موارد ذیل را رعایت شوند.

1- تنظیم باد لاستیک ها

تنظیم باد تایرها می تواند نقش مهمی در سایش منظم وعدم لاستیک سائی داشته باشد. بهتر است تنظیم باد در فواصل زمانی منظم صورت گیرد.

2- بازدید دوره ای

لاستیک ها را بصورت مداوم و منظم بازدید کنید و هر گونه خوردگی غیر معمول در ظاهر لاستیک را جدی بگیرید.
اشیای خارجی از قبیل سنگ ریزه، شیشه یا اجسام دیگر را از بین عاج لاستیک ها خارج کنید زیرا می توانند به مرور زمان باعث فرسودگی و سوراخ شدن لاستیک ها شوند.

3- بالانس چرخها

چرخهای خودرو را همیشه بالانس نگه دارید، بخصوص در صورت خروج و تعویض به هنگام پنچری.
بالانس بودن چرخ های خودرو نقش مهمی در استهلاک منظم لاستیک و کلا حرکت بدون لرزش خودرو و فرمان، خواهد شد.

4 – جابجا کردن ضربدی چرخ ها

لاستیک های جلوی خودرو بدلیل تحمل وزن سنگین موتور و فرمان پذیر بودن، زودتر فرسوده میشوند، پس به توصیه اهل فن، بهتر است چرخ های جلو و عقب خودرو، پس از هر 20 هزار کیلومتر به صورت ضربدی با یکدیگر تعویض شوند.( مطابق دفترچه راهنمای خودرو)

تنظیم باد چرخهای خودرو
اهمیت تنظیم باد در استهلاک لاستیک ها

این مطلب در تاریخ 1399/12/7 بازنگری و به روز شده است.

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 12 =