باتری خودرو، سلامت قطعات برقی
⭕️ باتری خودرو
باتری یکی از قطعه هایی است که توجه زیادی را از سوی صاحب خودرو می طلبد، زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعه ای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد.
به طور کلی دو نوع باتری برای خودروها وجود دارد.
باتری های «تر» یا باتری های اسیدی که در دسته باتری های قدیمی قرار می گیرند و دیگری باتری های اتمی یا باتری های پیل خشک که امروزه بیشتر استفاده می شوند.
کارشناسان عقیده دارند که عمر مفید باتری خودرو تا دو سال است و بسته به شرایط آب و هوایی، میزان رسیدگی به باتری و شکل استفاده از خودرو عمر آن کم و زیاد می شود.
اگر می خواهید سلامت باتری های اتمی را بررسی کنید کافی است به محفظه شیشه ایی یا چشمی که روی این باتری ها وجود دارد نگاه کنید.
- اگر رنگ چشمی باتری سبز بود نشان دهنده این است که باتری خودرو سالم است.
- اما اگر این چراغ سیاه باشد، (در بعضی باتری ها قرمز) یعنی باتری نیاز به شارژ دارد.
- اگر نشانگر باتری به رنگ سفید درآمده بود، باتری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.
برای مشاهده این چشمی یا نشانگر باید به صورت عمود به باتری نگاه کنید.
رعایت مواردی چند برای بالا بردن عمر مفید باتری خودرو
اگر می خواهید باتری خودرو دوام و عمر طولانی تری داشته باشد بهتر است مواردی را رعایت کنید .
- نصب چراغ های هالوژن، زنون مه شکن یا چراغ های اضافی برای خودرو می تواند فشار زیادی به باتری بیاورد و عمر آن را کم کند.
- وقتی خودرو خاموش است، زمانی که می خواهید استارت بزنید بهتر است چراغ های خودرو را خاموش باشد، هم نوسان برق برای مصرف کنندگان دیگر خودرو از جمله لامپ ها و … ایجاد نمی شود و هم جریان قوی برق برای استارت برقرار میشود.
- استفاده بیش از حد از کولر خودرو در حالت درجا هم برای باتری مضر است.
- کم و زیاد بودن سطح الکترولیت یا به عبارتی آب باتری (در باطری های اسیدی میتواند) به باطری آسیب برساند .
- به محکم بودن باتری خودرو در جای خود نیز توجه کنید، زیرا اگر باتری در جای خود محکم نباشد، حرکت خودرو در ناهمواری ها می تواند باعث شکستگی و آسیب دیدگی باتری شود.
- زمانی که خودرو خاموش است از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید.
- در ترافیک های سنگین که موتور خودرو روشن است، بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید. با این کار علاوه بر کاهش مصرف سوخت، دوام لامپ ها هم افزایش پیدا می کند و از فشار وارده بر دینام هم کاسته می شود.
- گرما و سرمای زیاد هم برای باتری خودرو ضرر دارد.
- گرمای بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باتری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود، گرما باعث خوردگی داخلی باتری شده و الکترولیتهای باتری را تبخیر میکند.
- هوای سرد باعث تخلیه 30 تا 60 درصد انرژی باتری میشود، بیشتر باتریها از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی کار میکنند که این واکنش شیمیایی در هوای سردتر، کندتر شده و قدرت باتری را ضعیف میکند.
❌مطالب مفید و مورد نیاز عموم را به دیگران نشر دهید .
این مطلب در 2023/10/30 ویرایش و بروز رسانی شده است.
10 Comments so far:
-
-
لطف دارید دوست عزیز، تشکر از توجه تون.
-
-
با سلام از اطلاعات جام و مفید شمااستفاده کردم تشکر و اروزی موافقیت برای شما و بقیه همکارانت
-
سلام.
سلامت باشید دوست عزیز.
امیدواریم مطالب به اندازه کافی مفید و قابل استفاده بوده باشه.
ممنون
-
-
سلام من ماشين ٢٠٧ دنده دارم
در حين رانندگي صفحه نمايشگرش به طور ناگهاني خاموش شد و ديگه روشن نشد و همچنين راديو و ضبطم كار نميكنه.بنظر شما مشكل از كجاس؟-
سلام
با توجه به نقشه و اطلاعات دفترچه خودرو، فیوز ها رو چک کنید.
احتمالا فیوزشون سوخته.
-
-
سلام دوست عزیز ،مزدا سه مدل اتاق قدیم دارم و در جاده پس از طی مسافتی و بعد از عوارضی و پلیس راه در سرعت بسیار پایین ، یهویی ماشین خاموش میشه و با استارت دوم روشن میشه و تا حالا سابقه نداشته ایراد از چی میتونه باشه؟!
این نکته هم بگم ماشین اکثرا بنزین سوپر خورده ولی سه چهار باک آخر بنزین معمولی-
سلام
خاموش شدن ماشین در دور کم بیشتر در اثر خرابی سنسور دور آرام یا استپر میباشد.
حتما ابتدا به نمایندگی مراجعه و دیاگ بزنید.
-
-
باسلام خسته نباشید تشکر از راهنماییهای مفیدتون
من سمند ef7مدل ۹۱با موتور۹۸ دارم سنسور اکسیژنش خرابه فعلا نتونستم تعویض کنم (دسترسی ندارم) مشکل اصلیم چیزدیگه ایه موتور تک کار میکنه شمع هارو تمیز کردم نشد شنع بوش المانی دو لبه انداختم نشد کویل رو عوض کردم نشد دست سیم کامل کویل اورجینال انداختم باز شمع ۳ کارنمیکنه کل سیم کشی رو پیاده کردم از اول تا اخر همه رو بازکردم چک کردم اتصالی نداشت وجاهایی که لختی داشت بستم دوباره همونه دسته سیم کویل اول خودش با رله تقویتی و سیمهای کلفت واساسی درست شده فقط سوکتهاش کمی خراب شده با سیم اضافه جاانداختم باز نشد سنسور دورموتور خودش کمی مشکل داشت عوض کردم البته مال خودش بوش بود ولی زیمنس انداختم لطفا راهنمایی کنید دراین شرایط بدکرونایی احتیاج به ماشین داریم وهیچ مکانیک و لوازم یدکی وحتی آپاراتی در شهرمان باز نمیباشد درضمن به دلیل حساسیت ای اف سون نمیخام به هرمکانیکی نشون بدم البته باعرض پوزش-
سلام
حتما باید دیاگ بزنید و با توجه به کارهایی که شما کردین، باید خودرو در محل بررسی بشه.
از آنجاییکه خروجی سنسور اکسیژن به کنترل زمان موتور، فواصل احتراق و نسبت میزان هوا به سوخت است،
سنسور معیوب، میتواند این کارکردهای صحیح را مختل کند و بد کار کردن موتور میتواند نتیجه خرابی سنسور اکسیژن باشد.
امکان خرابی سوکت ها و برق دزدی هم هست که شما گفتید برطرف کردین.
ولی عمده ترین دلیل تک کار کردن موتور، ضعیف شدن و خرابی کوئل میباشد.
-
ممنون اطلاعات خوبی بود